5 Aandachtspunten bij een goede pitch

Het idee van een elevator of business pitch is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, maar is eigenlijk al zo oud als het ondernemen zelf. Plotseling wordt u als ondernemer geconfronteerd met een potentiële klant terwijl u in de lift staat. Vaak heeft u dan maar even de tijd om een goede indruk te maken en bij de klant interesse te wekken. Het is de kunst om uw toegevoegde waarde als ondernemen zo duidelijk mogelijk over te brengen, zodat de andere partij zaken met u wilt gaan doen.

In Amerika zijn ze soms directer dan hier in Europa en is er ook een echte pitch-cultuur ontstaan. Niet alleen bij toevallige ontmoetingen, maar ook bij zakelijke afspraken krijgt de ondernemer precies één minuut om zijn verhaal te vertellen. Weet hij de ontvanger niet te boeien, dan kan hij vertrekken.

Zakelijk pitchen

Bij veel netwerkbijeenkomsten krijgt u de gelegenheid om te pitchen als ondernemer. U daar maar beter op voorbereid zijn door uw pitch uit uw hoofd te kunnen. Hierbij 5 aandachtspunten bij een goede pitch:

1. Wees uniek

Gebruik nooit een standaardverhaal. Uw klanten zijn ook nooit standaard en niemand is hetzelfde. Pas uw pitch niet alleen aan de persoon waarmee u in gesprek bent aan, maar ook aan het moment en de plaats. Dan komt het vaak veel beter binnen en blijft het langer hangen.

2. Blijf altijd rustig

Natuurlijk bent u enthousiast over uw bedrijf. En dat mag u ook best laten merken. Overdrijf hier echter niet in en zorg ervoor dat u rustig blijft, ook al heeft u dan maar één minuut.

3. Gebruik duidelijke taal

Hoewel vaktermen voor u het verhaal misschien zullen verduidelijken, zal dit niet voor de luisteraar gelden. Vaak zijn deze termen hem of haar niet eens bekend. Gebruik daarom algemene woorden en blijf duidelijk.

4. Benoem uw toegevoegde waarde

Zorg dat u altijd weet te vertellen wat uw pluspunten zijn. Door een positief verhaal te vertellen, komt u overtuigend over en zal de ander eerder ontvankelijk zijn dan wanneer u aarzelend uw verhaal vertelt en u over zwakke plekken begint.

5. Houd het kort

Probeer nooit te veel in die ene pitch te proppen. Als u de ontvanger weet te boeien, dan heeft die wel tijd voor aanvullende vragen voor u.

Relaties bijhouden

Heeft u tijdens na het houden van een pitch diverse visitekaartjes ontvangen? Voeg deze dan toe aan de onze online relatiebeheer module.

Reageren niet mogelijk.