5 Ondernemerslessen van Netflix

Voor iedere onderneming is een goed doordacht businessmodel een vereiste. Er zijn bedrijven die met een uitgekiend businessmodel een succesvol voorbeeld zijn, ook voor uw onderneming. Netflix is een dergelijk bedrijf, de organisatie die met zijn ‘all you can eat’-abonnementen een snelle doorstoot naar de top heeft gemaakt.

Van product naar dienst

Misschien is uw product of dienst niet te vergelijken met de diensten die Netflix levert, toch zijn er altijd wel overeenkomsten te vinden. Netflix heeft in zijn businessmodel zijn product omgezet naar een dienst en deze mindshift is ook op veel andere producten toe te passen. Mensen zijn vaak meer geholpen met een goede dienst dan met een goed product en met de denkwijze van Netflix kan er een extra groei worden gecreëerd.

Netflix speelt in op klantenwens

Netflix begrijpt dat de klant niet alleen een video wilt bekijken, de klanten willen ook gebruikersgemak en een ruime keus. Daar wil de klant best voor betalen. Waar de videotheken vroeger vooral verdienden aan het te laat inleveren van de films, komt Netflix tegemoet aan de wensen van de klant. Ze bieden een abonnementsmodel aan waarbij klanten onbeperkt films kunnen kijken tegen een vast bedrag. Geen boetes meer, zelf bepalen wanneer en hoe lang je kijkt en men hoeft zelfs de deur niet meer uit. Hiermee hebben ze voorspelbare inkomsten en kunnen ze ook het kijkgedrag goed in kaart brengen.

Kostbare data analyseert kijkgedrag

Het analyseren van het kijkgedrag, levert een schat aan informatie op. Hierdoor weten ze precies hoe vaak de klant kijkt en waarnaar. Met deze kostbare data kunnen ze precies aanbieden wat de klant zoekt en ook nog eens via verschillende kanalen.

Blijf vernieuwend en origineel

Het creëren van een eigen product levert uniekheid op. Als een eigen serie aanslaat en veel besproken wordt, levert dat ook nieuwe klanten op.

Mond op mond reclame

Deze reclame is gratis en effectief. In de afgelopen drie jaar tijd zijn veel films en series van Netflix veelvuldig besproken op het schoolplein of het werk. Het resultaat is zichtbaar aan de enorme groei. De meeste mensen hebben op zijn minst weleens iets gehoord over:

  • House of Cards
  • La Casa de Papel
  • Narcos
  • Breaking Bad
  • Prison Break

Succesformule voor uw boekhouding

Natuurlijk is het prettig als u deze succesformule ook op uw eigen bedrijf zou kunnen toepassen. Blijf hierbij ook de focus houden op een goede administratie. Met het online boekhoudsysteem van Offective heeft u meteen het overzicht. Probeer het eens 30 dagen gratis uit of profiteer als ZZP’er van de actie: 1 jaar gratis boekhouden, echt alles gratis.

Reageren niet mogelijk.