Beste Offective gebruiker! Vanwege de samenvoeging met Silvasoft kunt u vanaf nu inloggen via de inlogpagina op de website van Silvasoft.

Zo volgt u leads optimaal op!

Ieder bedrijf heeft nieuwe klanten nodig om door te blijven groeien. Een persoon of organisatie die interesse heeft in uw diensten of producten en dit kenbaar heeft gemaakt noemen we een ‘lead’. Leads opvolgen is voor een bedrijf van optimaal belang. Deze leads zorgen immers voor het binnenbrengen van geld in het laatje.

U heeft vast weleens te maken gehad met verkopers die leads niet goed opvolgen, waardoor u onnodig lang heeft moeten wachten en zelfs weleens heeft afgezien van aankoop. Wellicht heeft u binnen uw bedrijf ook verkopers die met deze kwaal rondlopen.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bedrijven tot een derde van de binnengekomen leads vaak genoeg helemaal niet opvolgt! Wij raden u aan om dit artikel eens rustig door te nemen en natuurlijk te delen met werknemers waarvan u het gevoel heeft dat zij dit ook weleens mogen lezen.

Stappenplan voor het opvolgen

Het opvolgen van leads begint allemaal bij een duidelijk stappenplan. Dit plan kunnen u en/of uw verkopers gemakkelijk volgen om er zo voor te zorgen dat er geen enkele stap wordt overgeslagen.

Stap 1: wie is een goede lead?

Daar begint het al. Een groot deel van de verkopers heeft geen flauw benul van hun doelgroep. Dit ligt natuurlijk ook grotendeels bij de marketingafdeling omdat zij er niet in zijn geslaagd een juiste doelgroep bepaling te creëren, waardoor het voor de verkopers niet duidelijk is wie zijn moeten “targetten”. Vindt u dit lastig? Neem dan het probleem van uw klant als uitgangspunt.

Stap 2: Creëer een follow-up proces

Wat doet u als een klant reageert op uw advertentie? Heeft u hiervoor een accuraat stappenplan? Zet dit op papier, dit proces wordt vaak ontzettend onderschat en op deze manier verliest u al snel waardevolle klanten.

Stap 3: Lange termijn planning

Niet alle leads willen direct actie ondernemen. Sommige bellen simpelweg voor wat meer informatie. Natuurlijk zijn er ook leads die direct actie willen ondernemen. Maak ook hiervoor een plan. Hoe gaat u om met deze verschillende soorten leads? Af en toe bellen of een mailtje sturen om interesse te tonen is een optie. Wilt u liever een persoonlijkere aanpak, noteer dan de verjaardagen van uw leads om ze op deze manier ook een beetje extra aandacht te geven. Het kost niet veel extra werk en u houdt er meer aan over dan u denkt!

Stap 4: Houdt uw leads warm

Heeft u nogal ongeduldige types binnen uw organisatie? Dan kan het voorkomen dat zij leads die niet direct tot verkoop leiden, links laten liggen. Echter is het van belang dat u deze leads warm houdt. Draag deze groep dan over aan de meer geduldere types binnen uw organisatie en draag het desnoods over als de lead warm wordt voor verkoop.

Stap 5: Statussen

Het is van eminent belang dat u te allen tijde weet wat de status is van de verschillende leads binnen uw organisatie. Creëer hiervoor dus een zodanig systeem dat u hier profijt aan heeft.

Leads beheren met Offective

Een accurate en nauwkeurige administratie is bij het bijhouden van leads onmisbaar. Maak gebruik van onze verkoop module en krijg grip op verkoopkansen en leads!

Reageren niet mogelijk.