Vijf valkuilen bij het maken van een nieuw logo

Met een goede huisstijl en logo vergroot u de zichtbaarheid van uw bedrijf. Een logo zorgt voor herkennen en zal vertrouwen geven. Een logo is een manier om uw bedrijf professioneel onder de aandacht te brengen. Het ontwerpen van een logo kan een leuke creatieve bezigheid zijn. Toch liggen er ook valkuilen op de loer.

Valkuilen bij een nieuw logo

Als u een (nieuw) logo gaat ontwerpen dat moet u rekening houden met een aantal aspecten. Een logo kan uw merkt versterken of verzwakken. Een logo moet passen bij wat u doet en de markt. In dit blog geven wij u de vijf meest voorkomende missers bij het maken van een logo.

1. Niet passend bij de branche

Felle kleurtjes voor een advocatenkantoor of een afgevallen blad voor een kinderdagverblijf? Zulke missers kunt u maar beter vermijden. Een goed logo is passend voor uw onderneming, branche en doelgroep. Ga er eens voor zitten en beschrijf uw zaak in een aantal steekwoorden.

Laat u gerust ook inspireren door de logo’s van anderen. Via Google Images zoekt u eenvoudig naar logo’s binnen uw eigen beroep of branche. Natuurlijk moet u niet het logo van uw concurrent overnemen, maar het kan u wel inspiratie geven.

2. Niet de juiste tools

Uw nieuwe logo gaat u gebruiken op allerlei plaatsen. Een getekend plaatje of vormen die zijn gecreëerd in een Word of Paint zijn het vaak net niet en ook niet bruikbaar voor een drukker. Om professioneel een logo te kunnen maken heeft u een goed beeldbewerkingsprogramma nodig. Een echte must is Adobe Illustrator. Via dit programma kunt een EPS of vector bestand maken van uw logo.

Bent u niet zo’n creatief type? Zet dan anderen voor u aan het werk door een ontwerpwedstrijd te organiseren. U kunt ook een grafisch vormgever zoeken om u te helpen.

3. Verkeerd lettertype

Uw lettertype draagt sterk bij aan de associaties die uw bedrijf zal oproepen. Een speels lettertype is perfect geschikt als u kinderfeestjes wilt organiseren, maar minder als u uitvaarten begeleidt. Vraag u bij het kiezen van het lettertype daarom altijd af welke huisstijl passend is voor wat u wilt uitstralen. Via de website DaFont.com kunt u veel gratis lettertypes downloaden.

4. Te simpel logo

Veel startende ondernemers spelen graag op safe. Ze kiezen daarom voor een simpel logo dat niet opvalt tussen de vele anderen. Dat is echter een gemiste kans. Gebruik uw creativiteit en durf te spelen met kleuren en vormen. Juist een opvallend logo zet uw bedrijf op een aangename manier in de picture. Kies niet voor een standaard format of een simpel icoontje dat u via Google heeft gevonden.

5. Verkeer symbool

Een logo maakt u niet alleen voor uzelf, maar ook voor uw doelgroep. Het is dus belangrijk om de juiste match tot stand te brengen. Een symbool dat mogelijk controverse oproept, is daarom niet altijd de beste keus. Kies voor een symbool en een tekst in uw logo.

Bonus tip: Maak het vierkant

Veel logo worden liggend gemaakt. Dit is prima voor op een website, maar op social media moet u vaak een vierkante of ronde foto gebruiken als profielfoto. Zorg er dus ook voor dat u uw logo vierkant kunt gebruiken.

Online boekhouden

Bij het starten van een onderneming komt heel wat kijken. Maak het uzelf daarom zo gemakkelijk mogelijk en kies voor Offective, een totaaloplossing voor uw bedrijfssoftware. Meld u aan en maak 30 dagen lang gratis kennis!

Reageren niet mogelijk.