De juiste bedrijfsnaam: zo bedenkt u hem!

Het vinden van de juiste bedrijfsnaam kan best een opgave zijn. Uren peinzen over wat bij uw past en wat uw diensten of producten goed omschrijft. Na dagen nadenken heeft u eindelijk een geschikte naam gevonden en dan blijkt dat deze al bestaat. In dit artikel leest u hoe u de zoektocht naar een bedrijfsnaam makkelijker kunt maken en op welke dingen u moet letten.

Begin met een mindmap

Een mindmap is een handige methode om inspiratie op te doen voor uw bedrijfsnaam. Schrijf alle woorden op die bij u opkomen wanneer u aan het bedrijf denkt. Ook de woorden waar u niet zeker over bent. Deze woorden kunnen uiteindelijk helpen om een naam te vinden die wel passend is bij uw bedrijf.

U kunt ook gaan nadenken of u uw eigen naam kunt gaan combineren met de branche of producten. Wellicht kunt u de eerste twee letters van de voornamen van uw kinderen combineren tot een nieuwe bedrijfsnaam?

Eenvoudige spelling en uitspraak

Let bij het kiezen van een bedrijfsnaam goed op de spelling. Gebruik geen lastige schrijfwijze en hou het zo simpel mogelijk. Zo kunnen uw toekomstige klanten de naam makkelijk onthouden en is uw website direct te vinden wanneer de naam correct wordt ingetypt. Ook de uitspraak van de bedrijfsnaam is iets om bij stil te staan. De naam moet voor iedereen eenvoudig uit te spreken zijn. Doet u ook zaken over de grens of bent u dit van plan? Zorg dan ook dat de bedrijfsnaam internationaal goed uit te spreken en te onthouden is.

Haal uw nieuwe bedrijfsnaam ook door een vertaalprogramma. Het kan goed zijn dat uw naam in het buitenland een hele andere (negatieve) betekenis heeft.

Passend bij het bedrijf

De bedrijfsnaam zet uw bedrijf echt op de kaart en deze naam gaat u de komende jaren flink promoten. Zorg er daarom voor dat de naam goed past bij uw bedrijf en eventueel ook iets zegt over wat de klanten van u kunnen verwachten. Gaat u heel formeel met klanten om? Kies dan voor een formele naam die daar goed bij past. Bij een ontspannen sfeer tussen het bedrijf en de klant kunt u juist dat in de naam naar voren laten komen.

Tijd besparen

Het kiezen van een bedrijfsnaam kan best veel tijd kosten, maar dit is niet echt. Hak uiteindelijk wel de knoop door en begin.

Wilt u tijd besparen met boekhouden? Offective is een online boekhoudsysteem die u, voor een paar euro per maand, een hoop werk uit handen neemt. Zo kunt u zich focussen op de belangrijke zaken, zoals het promoten van uw bedrijfsnaam.

Wilt u Offective een jaar lang gratis gebruiken? Meld u dan vandaag nog aan!

Reageren niet mogelijk.