Waaraan moet een factuur voldoen?

Een factuur is eigenlijk het leukste deel van een afgeronde klus: het wordt aan het eind van de werkzaamheden uitgestuurd en betekent dat de klant tevreden is. Met het geld van een opdracht kun u uw vaste kosten betalen en investeren in kennis of materiaal. Vreemd genoeg vinden veel startende zzp’ers het erg lastig om een factuur te maken.

Wij geven u enkele tips om een goede factuur op te stellen en deze op tijd betaald te krijgen.

Factuur voor geleverde goederen

Een factuur voor het leveren van goederen kunt u direct bij de levering voegen. Gaat het om nieuwe klanten, dan is het beslist niet ongebruikelijk om een factuur sturen en te laten betalen vóór het verzenden van de goederen. Hiermee vergroot u de zekerheid dat u daadwerkelijk betaling ontvangt. Wanneer de eerste keer vooruit betaald is, wordt daarna doorgaans op rekening geleverd. In dat geval stuurt u pas een factuur nadat u de goederen daadwerkelijk heeft geleverd.

Factuur voor geleverde werkzaamheden

Gaat het om eenmalige opdrachten, dan verstuurt u vaak pas bij afronding van het project een factuur. U kunt ook met uw opdrachtgever bespreken om het project in delen te factureren. Zo heeft u meer zekerheid. Als u veel eenmalige trainingen of workshops geeft, dan verstuurd u natuurlijk de factuur direct na afloop per e-mail.

Wanneer er sprake is van grotere en langdurige opdrachten, dan kunt u het beste deelfacturen versturen. Afhankelijk van wat u het beste uitkomt, kan dit bijvoorbeeld maandelijks, maar bij het afronden van een projectfase. Het is handig om deze afspraken vast te leggen in een opdrachtovereenkomst, waarin de termijnen van facturen, betalingen, btw etc. duidelijk zijn omschreven.

Waaraan moet een factuur voldoen?

U bepaalt in principe zelf hoe uw factuur eruit moet zien. U mag deze zelf zo kleurrijk of zakelijk mogelijk vormgeven. Voor de Belastingdienst is het evenwel belangrijk dat de volgende gegevens op uw factuur staan:

  • een uniek en opvolgend factuurnummer
  • uw bedrijfsnaam, KvK-nummer, bedrijfsadres en btw-nummer
  • correcte gegevens van uw klant, liefst ook met btw-nummer
  • welke en hoeveel producten en/of diensten het betreft
  • btw dient op de factuur te worden vermeld in zowel percentage als Euro’s
  • duidelijke vermelding van het totaal te betalen bedrag
  • uw bankrekeningnummer en de betaaltermijn.

Welke betaaltermijn?

Veel ondernemers twijfelen over de betaaltermijn die zij moeten hanteren. Recentelijk hebben we hierover een uitgebreid blog geschreven. Lees het op: betaaltermijnen ondernemers.

Gemakkelijk boekhouden

U kunt een factuur in Excel of Word maken, maar erg handig is dit niet. Via ons online boekhoudsysteem kunt u eenvoudig en snel facturen maken die aan de eisen van de Belastingdienst voldoen. Neem nu een jaar lang gratis boekhouden en ervaar zelf het gemak!

Reageren niet mogelijk.