Bellen of mailen bij een openstaande factuur?

De laatste paar decennia is er een gigantische golf aan communicatie-opties bijgekomen: faxen, bellen, mailen, en zelfs Skypen, Facebooken en WhatsAppen. Dit leidt soms tot twijfels. Wat is het juiste medium in welke situatie? Waar het bij een openstaande factuur lang geleden de enige optie was om op de deur te kloppen, wordt er nu veelvuldig getwijfeld. Wat is beter?

Lees verder

8 Onderdelen van een goed businessplan

Een onderneming staat of valt met een goed businessplan. Iedereen die een onderneming start, ontkomt niet aan het schrijven van een ondernemingsplan. Bovendien moet u als gevestigde ondernemer uw bestaande businessplan regelmatig bijschaven. Wat maakt een businessplan nu daadwerkelijk succesvol? 1. Het uitstippelen van een strategie Uw bedrijf krijgt daadwerkelijk vorm door het uitstippelen van een strategie. U hoeft niet

Lees verder

Beschrijvende handelsnaam: handig of niet?

Het is een echte trend in ondernemersland: de beschrijvende handelsnaam. Bedrijven met namen als De Koekenfabriek, De Broodzaak of Fietsenwinkel.nl schieten als paddenstoelen uit de grond. Logisch, want zo’n naam is makkelijk te herkennen en te onthouden. Toch heeft de beschrijvende handelsnaam ook nadelen. Bij het kiezen van een bedrijfsnaam zijn er veel opties en afwegingen die je moet maken.

Lees verder

Top-down of bottum-up omzetprognose maken?

Een prognose maken blijft natuurlijk een kwestie van schattingen en aannames, maar de uitkomst is wel iets waarmee uw plannen al dan niet uitgevoerd zullen kunnen worden. Een prognose die u niet overtuigend kan verdedigen, zal weinig indruk maken op financiers en investeerders. Methodes voor prognoses Het is dus zaak om te kiezen voor een samenstellingsmanier voor de prognose die

Lees verder

Bedrijfswebsite optimaliseren voor Google: 5 tips

Als ondernemer investeert u maar al te graag in een professionele bedrijfswebsite. U wilt online goed vindbaar zijn voor uw doelgroep. Een goed resultaat kan slechts worden bereikt wanneer u over de juiste kennis beschikt wat betreft zoekmachines. Optimaliseer uw vindbaarheid Om goed vindbaar te zijn, is het belangrijk om uw website zo te ontwerpen dat deze geoptimaliseerd is voor de

Lees verder

4 Tips voor als u uw bedrijf gaat verkopen

Sommige ondernemers hebben net een bedrijf opgezet en staan alweer te popelen om iets nieuws te beginnen. Bent u ook een van die mensen wiens bedrijf op eigen benen staat, die klaar is voor een winstgevende overname en bij wie het begint te kriebelen? Waarschijnlijk beschouwt u het bedrijf dat u zou willen verkopen als uw levenswerk. Het is dan

Lees verder

Zo ziet uw zakelijke brief er professioneel uit.

Veel mensen zijn uitstekend in staat om een eigen bedrijf te runnen. Daarvoor weten ze veel van hun vakgebied en zijn ze sociaal vaardig. Het schrijven van een professionele, zakelijke brief is een ander verhaal. Niet iedereen vindt dit even makkelijk. Met de volgende tips reiken we u een paar handvatten voor een sterke, professionele brief. Wanneer schrijft u een

Lees verder

Eerste medewerker aannemen: wat kost dat?

Bent u of al wat langer geleden gestart met uw onderneming en komt u momenteel handen tekort? Het kan zomaar zo zijn dat het tijd is om een eerste medewerker aan te nemen. Uiteraard vergt dit voorbereiding, want het brengt namelijk de nodige kosten met zich mee. Hoe duur is eigenlijk het aannemen van een allereerste medewerker en wat zijn

Lees verder