Meer klanten via social media: 10 tips!

Iedere ondernemer is op zoek naar nieuwe, betere of meer klanten. Meer klanten is immers meer omzet en hierdoor kan uw bedrijf verder groeien. Om meer klanten te krijgen zijn er tientallen mogelijkheden te bedenken. De laatste jaren kunt u echter niet om de inzet van social media heen. Het is een must als bedrijf om hierop aanwezig te zijn.

Klanten via social media

Bedrijven onderschatten vaak de kracht van social media. Om er klanten uit te kunnen krijgen heeft u niet voldoende aan één berichtje per week op vrijdagavond rond 22:00. U zult actief kennis moeten gaan delen en laten zien dat u dé expert bent. Pas dan zullen klanten u gaan benaderen voor advies.

Wij geven u graag 10 tips hoe u meer klanten kunt krijgen via social media!

Tip 1: Kies de juiste kanalen

Praat met uw klanten en vraag ze welke social media kanalen ze gebruiken. Zitten veel op LinkedIn en weinig op Instagram? Wees dan zelf ook actief op LinkedIn. Focus u liever op enkele kanalen die u goed doet, dan 10 kanalen half bij te houden.

Tip 2: Boeiende content

Door op uw sociale media kanalen content te plaatsen die bij de doelgroep past, wekt u interesse op. Plaats regelmatig nieuwe content om de klant te blijven boeien. Deel kennis en tips uit uw vakgebied!

Tip 3: Het is geen reclamefolder

Social media gaat snel en is heel gemakkelijk. De verleiding is daarom groot om continu promotie te gaan maken voor uw producten en diensten. Doe dit minimaal! Hooguit 1 op de 5 berichten mag een promotie zijn. Social media is geen reclamefolder.

Tip 4: Maak gebruik van video

Gebruik video’s om in korte tijd de sfeer en het doel van uw bedrijf aan uw klanten te laten zien. Maak naast een bedrijfsvideo ook video’s van uw producten en diensten. Met een video zult u langer de aandacht vasthouden en kunt u beter uw boodschap overbrengen. Daarnaast houden Facebook, LinkedIn en Twitter steeds meer van video content.

Wij maken zelf ook regelmatig video’s en deze plaatsen we op YouTube:

Tip 5: Persoonlijke berichten

LinkedIn is geen Facebook, maar door soms iets te delen over uw hobby of vrijwilligerswerk zult u ook likes en waardering krijgen. Maak uw bedrijf toegankelijker door persoonlijk te zijn in uw berichten. Zo leert de klant u en het bedrijf beter kennen.

Tip 6: Reageer wanneer u kunt

Social media heet niet voor niets ‘social media’. Er zit een sociaal element in. Op sociale media kunt u de dialoog aangaan met uw klant en dit moet u ook zeker wekelijks doen. Doe dit door op berichten te reageren en vragen te beantwoorden.

Tip 7: Zorg voor een goed aanbod

Via social media probeert u volgers te verleiden om uw website te gaan te bezoeken. Als u klanten wilt via social media, dan moet u wel een duidelijk aanbod hebben op uw website. Veel ondernemers hebben dit niet. Klanten willen duidelijkheid en zien het liefst wat ze krijgen en hoeveel het kost.

Tip 8: Optimaliseer uw berichten

Onderzoek hoe u uw klanten het best kunt aanspreken en op wat voor manier u ze het best kunt bereiken. Onderzoek ook wanneer uw klanten op social media zitten. Post op de juiste tijden een berichten en zorg dat de content aan blijft sluiten bij hun interesses.

Tip 9: Probeer gewoon en leer

De wereld vergaat niet als u één keer iets verkeerd plaatst. Mensen krijgen dagelijks meer dan 1.000 social media berichten op zich af, niet alles blijft hangen. Ieder bericht wat u plaatst kunt u altijd weer verwijderen. Door te blijven oefenen gaat het steeds beter en leert u de beste manieren om uw klanten via sociale media te bereiken.

Tip 10: Maak er tijd voor

Social media gaat niet vanzelf. Als u het goed wilt doen, dan kost het bijhouden van social media tijd. Maar u zult merken dat als u tijd gaat investeren in uw sociale media kanalen dat er ook klanten gaan uitkomen. Soms niet gelijk na het eerste bericht, maar op ten duur wel. Volhouden is vooral erg belangrijk, geef niet te snel op. Gemiddeld kost het bijhouden van social media enkele uren per week.

Social media kennis bijhouden

De wereld van social media en online marketing is continu in beweging. Volg daarom regelmatig trainingen en webinars om bij te blijven. Veel van onze klanten halen wekelijks nieuwe klanten binnen via social media, het is dus zeker mogelijk, maar u moet er wel tijd voor vrijmaken.

Klanten bijhouden

Als u via social media een potentiële klant hebt gesproken dan moet u dit gesprek wel vastleggen en zorgen voor een goede opvolging. Met onze relatiebeheer module is dit mogelijk! Met Offective kun u uw volledige boekhouding online regelen. Probeer het gratis!

Volg ons natuurlijk ook op social media! Dagelijks delen we berichten op: LinkedIn, Twitter, Facebook en Google+! Wij volgen u graag terug!

Vond u dit een waardevol artikel? Deel het op uw social media kanalen!

Reageren niet mogelijk.