Zo volg je een offerte met succes op

U heeft ontzettend hard gewerkt om een offerte op te stellen, dat inzichtelijke informatie bevat, aangevuld met een uitnodigende call-to-action. Ongetwijfeld heeft u al het mogelijke gedaan om ervoor te zorgen dat uw bedrijf die ene opdracht binnen krijgt. En dan begint het wachten.

Stuur een herinnering

Na een redelijke wachttijd (meestal drie tot vijf dagen na het versturen van uw offerte) kunt u telefonisch een vervolgoproep doen. Zo kunt u uw potentiele klant herinneren aan uw bedrijfsvoorstel en nagaan of hij vragen heeft. Een vriendelijke, niet-opdringerige vervolgoproep is een geweldige manier om de potentiële klant zover te krijgen om na te denken over uw bedrijfsvoorstel. Een vervolgoproep kan erin resulteren dat hij afspreekt het voorstel opnieuw te bekijken.

Maak opnieuw contact met uw klant

Nadat u uw potentiele klant de nodige tijd hebt gegeven, dan is het handig nog een keer uw eigen bedrijfsvoorstel te lezen om erachter te komen wat de klant precies heeft gelezen. Maak opnieuw contact, deze keer met een meer nieuwsgierige aanpak. Begin het gesprek door de klant te vragen of hij een paar vragen over het voorstel zou willen beantwoorden. Zegt hij “nee”, dan maakt u verder weinig kans, omdat hij uw voorstel waarschijnlijk al heeft gediskwalificeerd. Bedank hem voor de tijd en ga verder.

Bied hulp aan

Is de klant echter bereid om een dialoog aan te gaan over uw offerte, dan bent u nog steeds in de race om het bod te winnen. Een klant die ermee instemt om de communicatielijnen open te houden, heeft in uw offerte duidelijk iets gezien dat hij kan waarderen. De beste vraag die u kunt stellen, is: zijn er vragen en opmerkingen over het voorstel waarmee ik u kan helpen? Het geeft u de gelegenheid mogelijke bezwaren te weten te komen en deze weg te werken.

Wees altijd beleefd

Ongeacht de uitkomst van de dialoog die u met uw klant begint, wees altijd beleefd en toon uw erkentelijkheid voor het willen lezen van uw offerte. Met een beleefde vervolgoproep en het aanbieden om eventuele zorgpunten te verduidelijken kunt u het respect van de klant winnen, en dat kan vaak voldoende zijn om hem binnen te halen.

Online boekhouden

Maak contact met ons voor meer informatie en tips over een succesvolle manier om uw offerte op te volgen. Natuurlijk kunt u dit ook online doen. Probeer dit nu 30 dagen gratis. Ben u zzp’er? Dan kunt u bij ons zelfs een jaar lang gratis online boekhouden.

Reageren niet mogelijk.