Zakelijke nieuwsbrief versturen: 6 aandachtspunten

Het versturen van een nieuwsbrief is een goedkope en effectieve vorm van marketing voor beginnende ondernemers en kleine bedrijven. Op een laagdrempelige manier onderhoudt u zo het contact met bestaande en potentiële klanten. Het is een gemakkelijk en effectief middel, mits het goed gebeurt.

Zorg ervoor dat de nieuwsbrief gelezen wordt

Helaas zien wij te vaak nieuwsbrieven voorbij komen die direct naar de prullenbak gaan. In dit blog benoemen we zes aandachtspunten voor het versturen van een zakelijke nieuwsbrief.

1. Zorg voor goede inhoud

Om ervoor te zorgen dat u abonnees krijgt en houdt, moet uw nieuwsbrief een toegevoegde waarde hebben. Creëer bij uw lezers het gevoel dat zij tot een kleine groep ‘insiders’ behoren. Dat kan bijvoorbeeld door:

  • Een persoonlijke stijl
  • Primeurs
  • Oproepen tot interactie
  • Speciale kortingen

2. Kies een handig programma

Het versturen van een mooie, verzorgde nieuwsbrief kan gemakkelijk via (gratis) mailingprogramma’s. Hierin creëert u een passende lay-out, beheert u uw abonnees en houdt u een overzicht bij van de verstuurde nieuwsbrieven. De twee bekendste voor beginnende ondernemers zijn:

  • Mailchimp (USA bedrijf, veel marketing opties)
  • Laposta (NL bedrijf, met eenvoudige interface)

Beide zijn gratis tot 2000 contacten. Er zijn echter honderden nieuwsbriefbedrijven, vergelijk ze en kijk welke wij u het beste past.

3. Niet te vaak versturen

Het versturen van een nieuwsbrief is leuk, maar u moet uw abonnees niet vervelen. Bedenk daarom hoe vaak u uw nieuwsbrief wilt versturen en houdt u aan een min of meer terugkerend ritme. Gemiddeld is 1 keer per maand voldoende.

4. Kom niet in de spam

Nieuwsbrieven hebben nog wel eens de neiging bij de ongewenste mail terecht te komen. Dit risico is te verminderen met een aantal kleine tips.

  • Gebruik niet te veel links in de e-mail
  • Gebruik een heldere subjectregel
  • Roep uw abonnees op u toe te voegen aan hun veilige afzenders

5. Bekijk de statistieken

In veel mailingprogramma’s is het mogelijk statistieken te bekijken van bijvoorbeeld hoeveel procent lezers de mail opende en hoeveel van hen op de links klikte. Zo kunt u zien wat werkt en wat niet. Deze informatie kunt u meenemen in verwerken in een volgende nieuwsbrief.

6. Check uw spelling

Een open deur, maar dit wordt helaas vaak vergeten. Een nieuwsbrief is zo verstuurd, maar controleer vooraf wel op spelling. Een brief vol fouten komt onprofessioneel over en komt de relatie met de klant niet ten goede.

Probeer Offective!

Offective is een online boekhoudprogramma waarmee u eenvoudig uw boekhouding kunt bijhouden. Probeer Offective nu 30 dagen gratis uit. Bent u ZZP’er? Dan kunt u zelfs een heel jaar lang gebruikmaken van deze simpele manier van boekhouden.

Reageren niet mogelijk.