Werken in de cloud: doen of niet?

Werken in de cloud is een modewoord geworden afgelopen jaren onder ondernemer.  Iedereen wil alles ‘in de cloud’ hebben. Volgens ICT-deskundigen is de cloud de toekomst. Maar wat houdt de cloud nu precies in, en wat zijn de voor- en nadelen van werken in de cloud als ondernemer?

In dit artikel nemen we de cloud onder de loop en kijken we naar de zakelijke kansen.

Wat is ‘de cloud’?

Het woord ‘cloud’ betekent letterlijk wolk. De term is wat misleidend, want in de cloud zijn heeft niets te maken met met je hoofd in de wolken zitten. De cloud staat gewoon voor bij je bestanden kunnen via het internet. Een cloudserver is een internetserver waarbij gebruikers op afstand kunnen inloggen. Dit maakt het mogelijk om te werken vanaf verschillende locaties.

Het delen van grote bestanden

Als het om het verzenden van grote bestanden gaat, is uw mailbox niet altijd de beste optie. Via de cloud kunt u uw documenten eenvoudig met opdrachtgevers delen. WeTransfer, SkyDrive en Google Drive zijn populaire programma’s die hiertoe alle mogelijkheid bieden.

Houd een oogje op uw klanten

Blijft u graag op de hoogte van wat uw klanten en zakenrelaties bezighoudt? Outlook Social Connector maakt het mogelijk om alle statusupdates van uw relaties te zien terwijl uw Postvak IN van Outlook geopend blijft. Zo kunt u effectief netwerken of inspringen op bestaande behoeften.

Alle klanteninformatie direct bij de hand

Om klantgericht te kunnen werken is het handig om alle klantgegevens direct bij de hand te hebben. Business Contact Manager van Outlook en Offective CRM bieden de mogelijkheid tot een efficiënt klantenheer. De programma’s kunnen ook helpen om inzicht te krijgen in manieren om uw klantenservice, verkoop en marketing te verbeteren.

Samenwerken

De cloud is vergelijkbaar met een online kantoor. Alle programma’s die in de informatiewolk worden opgeslagen kunnen snel en gemakkelijk worden gedeeld met opdrachtgevers en andere flexwerkers of freelancers. Werken in de cloud biedt vele voordelen: van documenten delen tot het op afstand vergaderen en het beheren van online agenda’s. Eventuele wijzigingen of toevoegingen worden automatisch opgeslagen. De enige nadelen: u hebt een internetverbinding nodig en een goede beveiligingssoftware is geen overbodige luxe.

Uw boekhouding in de cloud?

Ontdek de vele voordelen van boekhouden in de cloud. Offective is een online boekhoudprogramma dat een totaaloplossing biedt voor bedrijfssoftware. Meld u aan en probeer het 30 dagen lang gratis uit!

Reageren niet mogelijk.