Top-down of bottum-up omzetprognose maken?

Een prognose maken blijft natuurlijk een kwestie van schattingen en aannames, maar de uitkomst is wel iets waarmee uw plannen al dan niet uitgevoerd zullen kunnen worden. Een prognose die u niet overtuigend kan verdedigen, zal weinig indruk maken op financiers en investeerders.

Methodes voor prognoses

Het is dus zaak om te kiezen voor een samenstellingsmanier voor de prognose die u ook kunt uitleggen aan de ontvangers hiervan. Hieronder geven wij een toelichting op twee veelgebruikte methodes: de top-down methode en de bottom-up methode.

Wat houdt de top-down methode in?

Hierbij gaat u uit van de totale markt die aanwezig is voor uw product en gaat u het daarna meer specifiek maken. Verkoopt u een product dat alleen in Nederland kan worden geleverd of iets dat ook verzonden kan worden naar het buitenland? In het eerste geval is de totale omzet al beperkt tot Nederland. Op deze manier verfijnt u de door uw bedrijf te behalen omzet steeds meer. Natuurlijk moet u iedere stap kunnen uitleggen aan derden en ook kunnen aangeven waarom u hiervoor heeft gekozen. Probeer altijd realistisch te blijven in uw prognose.

Wat is de bottom-up methode?

Deze methode werkt omgekeerd ten opzichte van de vorige. U probeert een percentage te bepalen van de totale markt die voor uw bedrijf haalbaar is. Bottom-up houdt hierbij in dat u een inschatting maakt hoe groot de kans is dat een bepaalde groep consumenten of bedrijven juist voor uw product of dienst zal kiezen.

Op basis van deze inschatting komt u tot de omzet van uw bedrijf. Ook hierbij is het van belang dat u iedere stap kunt uitleggen. Het risico in deze methode zit er vaak in dat een ondernemer te optimistisch is over zijn eigen kansen. Blijf realistisch en neem liever een te voorzichtige positie in dan een die bij uw toehoorders als te optimistisch overkomt.

Zorg voor een goede basis

Bij beide methodes is het belangrijk om van een realistische basis uit te gaan. Met behulp van uw administratie beschikt u over een aantal gegevens die u nodig kunt hebben voor het opstellen van een prognose. Met een online boekhouding heeft u overal toegang tot de gegevens. Zo kunt u ook anderen gemakkelijk een kijkje in uw administratie geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geïnteresseerde investeerders die inzage willen hebben in uw bedrijfsvoering en cijfers.

Probeer Offective gratis uit!

Heeft u behoefte aan het eenvoudig bijhouden van de boekhouding van uw onderneming? Probeer ons online pakket dan nu maar liefst 30 dagen lang gratis uit. Bent u ZZP’er? Profiteer dan nu van onze speciale ZZP actie, waarbij u 1 jaar lang gratis kunt boekhouden.

Reageren niet mogelijk.