6 Tips voor een sterke bedrijfsnaam

Een interessant en succesvol bedrijf begint vaak al bij het hebben van een goede naam. Onthouden mensen uw bedrijfsnaam makkelijk? En is het een relevante naam? Een goede bedrijfsnaam is op zichzelf al een stukje reclame.

Een bedrijfsnaam die aanspreekt

Als u een bedrijf gaat starten, dan moet u een goede pakkende naam bedenken. Ga niet over een nacht eis. Uw bedrijf gaat uw ‘kindje’ worden, dus kies een naam waar u 100% achterstaat! Met de volgende tips creëert u een bedrijfsnaam die aanspreekt.

1. Is de naam nog beschikbaar?

Voordat u een bedrijfsnaam kiest, is het praktisch om eerst na te gaan of deze al in gebruik is. Dit kunt u doen in het register van de Kamer van Koophandel. Een naam die al in gebruik is, mag u wel gewoon gebruiken mits u niet in dezelfde branche actief bent.

Zo is hebben meerdere bedrijven de naam Ajax. Natuurlijk de voetbalclub, maar ook het schoonmaakmiddel en de brandbeveiliging. Allemaal dezelfde naam, maar ze zijn in een andere markt actief.

2. Zorg dat uw bedrijfsnaam onderscheidt

Uzelf onderscheiden is essentieel. Een schilder, hotel of schoenmaker noemt zichzelf natuurlijk niet alleen ‘schilder’. Uzelf onderscheiden hoeft niet per sé moeilijk te zijn. Misschien heeft u bijvoorbeeld een achternaam die u goed aan uw bedrijf kunt koppelen. Uw familienaam in combinatie met het soort bedrijf dat u heeft, is ook onderscheidend.
U kunt om uzelf te onderscheiden ook naar uw visie kijken: wat is uw ‘unique selling point’? Misschien kunt u die in de bedrijfsnaam verwerken.

3. Schep duidelijkheid in uw bedrijfsnaam

Duidelijkheid is net als uzelf onderscheiden, essentieel. Het één kan niet zonder het ander. Door in uw bedrijfsnaam aan te geven wat u doet, weten potentiële klanten u makkelijker te vinden.

4. Voorkom misleiding in uw bedrijfsnaam

Het is niet stijlvol (en niet toegestaan) om klanten te misleiden met uw bedrijfsnaam. Zo is een naam als ‘goedkope Nokia telefoons’ verboden, omdat u daarmee profiteert van het succes van Nokia. Het is daarnaast af te raden om uw bedrijf groter te maken dan het is. Uzelf ‘De Wit & Partners’ noemen is niet passend als u alleen werkt, maar het mag officieel wel.

5. Maak het niet te ingewikkeld

Zorg voor een eenvoudige bedrijfsnaam die uw (potentiële) klanten goed onthouden. Een heel lange, of moeilijk uit te spreken bedrijfsnaam is dus niet praktisch. Denk ook na over hoe u uw naam gaat gebruiken op social media. Is uw domeinnaam nog vrij en hoe zit het met de social media accounts? Via Namechk.com krijgt u dit in één oogopslag te zien.

6. Houd de naam relevant en logisch

Zorg ervoor dat uw bedrijfsnaam relevant is aan wat u gaat doen. Het onderscheidende gedeelte van de naam moet bijvoorbeeld passen bij wat u doet. Een bakker noemt zichzelf bijvoorbeeld geen ‘Uranus’.

Starten met ondernemen

Zodra u klaar bent om te starten met uw bedrijf, zijn er veel zaken om aandacht aan te besteden. Relaties, facturen, voorraadbeheer en belastingen zijn een paar voorbeelden. Met het online boekhoudsysteem van Offective heeft u meteen het overzicht. Probeer het 30 dagen gratis uit. Als ZZP’er kunt u Offective zelfs een jaar lang gratis gebruiken!

Reageren niet mogelijk.