Concurrentieanalyse: zo maakt u die!

Natuurlijk wilt u als ondernemer weten wat uw concurrenten doen en hoe u hier het beste op kunt inspelen. U wilt tenslotte graag dat partijen uw bedrijf kiezen en niet een ander. Dan is het van belang dat u een concurrentenanalyse maakt, zodat u goed beslagen ten ijs komt.

Onderdelen van concurrentenanalyse

Om te weten hoe u scoort in de groep is het van belang dat u een aantal punten vast gaat leggen van de bedrijven die u directe concurrenten zijn:

  • Aangeboden diensten en/of producten
  • De doelgroep of doelgroepen die worden nagestreefd
  • Sterke en zwakke punten
  • De service die men biedt
  • De locatie
  • Strategie
  • De prijzen en het systeem van kortingen en bonussen
  • De wijze waarop men de marketingactiviteiten uitvoert

Iedere concurrent analyseren

Informatie is bijzonder belangrijk in de huidige economie waar alles razendsnel verandert. Maar het is natuurlijk van belang om eerst te onderzoeken hoeveel concurrenten u heeft. Als dit aantal zo hoog is dat de analyse te veel tijd zou kosten of bijna onuitvoerbaar wordt, is het raadzaam een voorselectie te maken. In dat geval kijkt u kritisch naar de groep concurrenten en bepaalt u welke de meest directe bedreiging voor u vormen. Van deze selecte groep maakt u een analyse.

Goede concurrentenanalyse

Nu u uw concurrenten in kaart hebt gebracht is het tijd om te kijken hoe u zich kunt onderscheiden. Er zijn een aantal tactieken die u kunt hanteren.

  • Match and beat: Hierbij beoordeelt u de concurrenten op kwaliteiten die u kunt evenaren en op zaken waarin u beter bent.
  • Functionaliteiten: Bij functioneel kijkt u uitsluitend naar geleverde diensten en of producten. Bent u in staat beter te presteren?
  • Emotionele sfeer: Als u kiest voor emotionele argumenten, dan gaat het om zaken als betrouwbaarheid en uitstraling.

Op welke wijze u de beoordeling ook bepaalt, daarna is het de bedoeling om u te gaan onderscheiden van uw concurrenten en daarmee de klanten binnen te halen. Social media kan daarbij prima ingezet worden. Vergeet niet om af en toe de analyse te vernieuwen.

Boekhouding op de groei

Een accurate boekhouding die mee kan groeien met uw bedrijf is essentieel om succesvol te blijven in de markt. Kies er dan ook voor om uw boekhouding online op te zetten. U kunt ons online boekhoudprogramma nu 30 dagen lang gratis proberen? Bent u zzp’er? Dan kunt u zelfs een jaar lang gratis ons programma testen.

Reageren niet mogelijk.