Beschrijvende handelsnaam: handig of niet?

Het is een echte trend in ondernemersland: de beschrijvende handelsnaam. Bedrijven met namen als De Koekenfabriek, De Broodzaak of Fietsenwinkel.nl schieten als paddenstoelen uit de grond. Logisch, want zo’n naam is makkelijk te herkennen en te onthouden. Toch heeft de beschrijvende handelsnaam ook nadelen.

Bij het kiezen van een bedrijfsnaam zijn er veel opties en afwegingen die je moet maken. Wat zijn de voor- en nadelen van een beschrijvende handelsnaam? In dit blog bespreken we die.

Kopieerdrang door de concurrent

De beschrijvende handelsnaam wordt pas een probleem als de concurrent besluit om een bijna identieke naam te gebruiken. Wanneer een handelsnaam wordt gedeponeerd als De Koekjesfabriek, De Broodjeszaak of Fietsenwebwinkel.nl lijkt uw naam plotseling al minder uniek. Verwarring ligt voor de hand. Toch zal de rechter niet altijd snel een verbod opleggen.

Wettelijke richtlijnen handelsnamen

De wettelijke bescherming van handelsnamen is vastgelegd in de Handelsnaamwet. De hoofdregel is dat een bijna identieke handelsnaam niet mag worden gebruikt als deze tot verwarring kan leiden. Daar staat tegenover dat gewoon taalgebruik niet mag worden gemonopoliseerd. Een beschrijvende aanduiding moet door iedereen gewoon gebruikt kunnen worden. Een herenkapper die zichzelf De Barbier noemt, kan dus geen patent doen gelden op de term ‘barbier’.

Dat brengt met zich mee dat een beschrijvende handelsnaam weinig bescherming biedt. Een kapsalon die De Barbier heet, zal zich niet gemakkelijk kunnen onderscheiden van concurrenten met namen als De Barbershop, La Barbe of ’t Babbertje. Meer orginele handelsnamen daarentegen, kunnen op betere bescherming rekenen. Zo zal DA Drogist geen AD Drogist naast zich hoeven tolereren.

Twee soorten beschrijvende handelsnamen

Is de beschrijvende handelsnaam dan helemaal vogelvrij? Gelukkig niet. In de rechtspraak wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen van beschrijvende handelsnamen:

  • De puur beschrijvende handelsnamen
  • Beschrijvende, maar niet gebruikelijke handelsnamen

Tot de eerste categorie kunnen namen worden gerekend als De Barbier of Fietsenwinkel.nl. De tweede categorie omvat dan weer namen als Bike 4 U of De Broodbus. In het tweede geval kan wel worden opgetreden tegen concurrenten met kopieerdrang.

Een handelsnaam bedenken? De beste tip die wij u kunnen meegeven is: houd het origineel! Met een originele naam zet u uw bedrijf in het zonnetje, en kunt u rekenen op de beste bescherming. Nadat je je bedrijfsnaam hebt bedacht kunt u eenvoudig een online boekhoudaccount aanmaken bij Offective! Profiteer van onze startersactie!

Reageren niet mogelijk.